TIPS KURUS DAN SIHAT: JAGA 5 PERKARA!

Tips Kurus dan Sihat: Jom Amalkan 5 Perkara Ini!


Bila nak kurus ni, letak WHY yang betul. Buat sebab nak SIHAT yang paling penting. Bila fokus kita nak sihat, kurus tu akan datang sendiri. Bila fokus nak kurus semata-mata, anda susah nak maintain berat badan bila dah berjaya kurus.


So jom harini Coach Azura nak kongsi 5 je perkara yang anda perlu jaga untuk nak kurus dan sihat.

5 Tips Kurus dan Sihat


Tips Kurus dan Sihat 1: Kurangkan Gula


Gula ni boleh kata ada dalam semua jenis makanan dan minuman. Air kosong je tak ada gula. Semua orang dah tau kan gula ni memang musuh utama kesihatan kita. Gula ni juga agen yang sangat aktif dalam kenaikan lemak badan. Nak kurus nak sihat, jom kurangkan gula.


Tips Kurus dan Sihat 2: Kurangkan Garam

Sebenarnya garam ni ada dalam semua makanan. Badan kita perlukan garam namun tak perlu banyak pun. Saranan dari Kementerian Kesihatan Malaysia kita sebenarnya hanya perlukan 5g garam = 1 sudu teh je. Berlebihan garam ni boleh jadi punca darah tinggi. Hati-hati ye kawan-kawan!


Sumber: Facebook KKM


Tips Kurus dan Sihat 3: Kurangkan Minyak

1 sudu minyak = 100 kalori. Termasuk minyak yang lebih sihat seperti minyak zaitun dan minyak kelapa. Sama je tetap ada kalorinya. Nak kurangkan minyak ni simple je. Ubah cara masakan anda dari goreng kepada yang yang lebih sihat seperti kukus, grill, dan panggang.



Tips Kurus dan Sihat 4: Kurangkan Lemak


Lemak pun ada dalam semua jenis makanan. Ambil tahu dan ambil kira sebelum nak makan. Lemak haiwan anda boleh buang kulitnya sebelum dimasak. Untuk lemak dalam makanan yang sudah diproses anda boleh belajar untuk membaca label makanan. Elakkan yang tinggi lemak ye.



Tips Kurus dan Sihat 5: Cukupkan Rehat / Tidur Yang Berkualiti



Tidur berkualiti tak semestinya wajib 8jam sehari. 3 jam deep sleep lebih baik dari 8 jam tidur yang tak berkualiti. Pastikan anda jauhi gajet sebelum tidur, elak makanan manis sebelum tidur dan baca buku sebelum tidur untuk bantu anda dapat tidur yang lebih berkualiti.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Nak lebih banyak tips kurus dan ilmu pemakanan & kesihatan? Jom join program coaching kurus 21 hari kami yang simple, sihat dan stress free!


Antara testimoni terkini peserta program ini:







Sertai Program Cabaran Kurus Online sekarang!


Pendaftaran Intake Terbaru Sudah Dibuka!


PROJEK KURUS TAHUN 2023!

NEW YEAR NEW ME PROJECT

•Meal plan makan 5 kali sehari
•Nutrition untuk Sarapan & Dinner disediakan
•Group Coaching & One-On-One Coaching
•Tips,Info & Ilmu pemakanan hari-hari
•COACH PERIBADI

𝐉𝐨𝐦 𝐉𝐨𝐢𝐧 𝐒𝐚𝐦𝐩𝐚𝐢 𝐊𝐮𝐫𝐮𝐬 𝐛𝐞𝐫𝐬𝐚𝐦𝐚
Sertai Program 21 Hari Coaching Kurus Online sekarang!


FOLLOW INSTAGRAM : @azura_coach untuk update terkini

TELEGRAM CHANNEL: COACH AZURA

WHATSAPP: SAYA NAK KURUS!


Comments

Popular posts from this blog

PENGALAMAN KURUS SELEPAS BERSALIN DENGAN HERBALIFE

HERBALIFE COLLAGEN : BEST KE?

HERBALIFE TEA MIX: MITOS VS FAKTA