MENU BUKA PUASA: APAKAH MENU PILIHAN ANDA

Menu Buka Puasa: Pilihlah Menu Yang Sihat

Bismillah

Menu buka puasa yang betul dan sihat sangat penting untuk menjaga kesihatan dan kekuatan tubuh badan kita. Tapi sayangnya, masih ramai orang yang mengabaikan kepentingan makanan yang sihat sewaktu berbuka. 

Firman Allah SWT:

"Wahai Bani Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah setiap kali kamu ingin ke tempat ibadat (mengerjakan solat) dan makan minumlah serta janganlah kamu melampau. Sesungguhnya Allah tidak suka oorang-orang yang melampaui batas"
- Surah Al-A'raaf : 31

Allah tak suka kalau kita makan terlalu banyak, sehingga melampaui batas waktu berbuka. Digalakkan untuk bersederhana dengan menu buka puasa yang sihat dan simple. Supaya kita tidak terlalu kenyang dan tidak mengantuk untuk bertenaga mengerjakan solat terawih pulak. 


Menu Buka Puasa Dengan Herbalife
Alhamdulillah, menu buka puasa saya memang sangat simple, mudah disediakan dan in shaa Allah sihat untuk tubuh badan. Bila puasa dengan Herbalife, saya lebih suka menu buka puasa yang disarankan oleh Herbalife. Iaitu berbuka dengan kurma dahulu..Lepas tu minum air kosong, aloe vera dan juga tea mix. Selepas itu, diikuti dengan Herbalife shake.

Bila berbuka dengan menu buka puasa yang ringkas macam ni, alhamdulillah memang memudahkan  saya untuk mempercepatkan waktu solat maghrib dan lebih bertenaga untuk solat isya dan terawih berjemaah.

>> Hubungi saya untuk mendapatkan produk herbalife sebagai menu buka puasa anda sekarang!

4 Tips Utama Menu Buka Puasa Saya

Tips Menu Buka Puasa 1: Berbuka Dengan Kurma dan Segelas Air 
Berbuka dengan kurma ni amalan Rasulullah SAW. Nak dapat pahala free? Jomlah ikut sunnah Rasulullah :)


Tips Menu Buka Puasa 2: Jangan Makan Berlebihan
Selepas berpuasa seharian, badan kita akan kekurangan tenaga. Jadi, saluran pencernaan kita pun perlukan lebih masa untuk proses makanan. Jadi, janganlah makan berlebihhan waktu berbuka. Kalau menu buka puasa kita terlalu berat dan banyak, mesti perut kita pun terkejut dan lepas tu mesti kita rasa tak selesa. Mulalah bagi alasan tak larat nak terawih..Kan dah rugi pahala..

Tips Menu Buka Puasa 3: Minum Lebih Banyak Air
Bila seharian berpuasa, badan kita akan kekurangan air. Jadi, seeloknya selepas berbuka, minum lebih banyak air untuk pastikan badan kita tak dehydrated. Amalkan sekurang-kurangnya 2L air sehari. Menu buka puasa saya memang wajib air kosong, aloe vera, tea mix dan Herbalife shake. Semuanya dalam bentuk cecair. Sepanjang terawih pun saya pastikan botol air ada kat sebelah.


Tips Menu Buka Puasa 4: Elakkan Makanan Berminyak


Makanan yang berminyak akan mengambil masa yang lebih lama untuk dicernakan. Memang akan menyebabkan kita cepat rasa kenyang, tapi sebenarnya kurang khasiat untuk tubuh badan kita. Pilih yang tak berminyak jika anda nak rasa lebih sihat dan bertenaga.

Puasa di bulan Ramadan memberi kita banyak kesempatan dan peluang untuk mengenali diri, disiplin hati dan jiwa. Mengajar kita menjadi lebih taat kepada Allah. Dan peluang untuk kita menjaga kesihatan tubuh badan kita. Jadi, elakkan menu buka puasa yang berlebihan, tamak dan membazir yang hanya memberi keburukan kepada kita. Semoga puasa dan menu buka puasa kita sama-sama diberkati Allah. Amin



Jemput FOLLOW INSTAGRAM COACH AZURA untuk free tips kurus & sihat.

*Penafian: Keputusan tidak tipikal. Berbeza setiap individu.
*Produk-Produk Nutrisi Herbalife tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah apa-apa penyakit. 

Comments

Popular posts from this blog

PENGALAMAN KURUS SELEPAS BERSALIN DENGAN HERBALIFE

HERBALIFE COLLAGEN : BEST KE?

HERBALIFE TEA MIX: MITOS VS FAKTA