Azam Tahun 2012

Bismillah

Pejam celik pejam celik, dah nak masuk pertengahan bulan Mei dah untuk tahun 2012 ni. Cepatnye masa berlalu..Rasa macam baru semalam masuk tahun baru. Ha, cakap pasal tahun baru ni, setiap kali masuk tahun baru, mesti setiap orang ada azam masing-masing kan? So macam mane, korang dah dapat capai ke azam dan target korang untuk tahun ni? Ni dah masuk pertengahan bulan 5. Kalau belum, jangan risau, korang ada masa lebih kurang 6 bulan lagi untuk achieve azam korang. Chaiyok2!

Ha, ade tak di antara korang yang bring forward 1 azam yang sama dari tahun lepas? Ataupun azam tu da lameeee diangankan dari tahun-tahun sebelumnye lagi? Korang ade fikir dan muhasabah diri tak kenapa sampai sekarang, dah 2, 3 tahun (atau lebih), korang asik tak achieve je 1 azam korang tu? Cub duduk sorang-sorang kat 1 tempat, fikir dan cakap-cakap dengan diri korang sendiri, "kenape ek aku tak dapat lagi A ni, tak dapat pun B tu, etc..." Buat checklist, sebab kenapa tak dapat capai lagi, then listkan macam mane atau apa yang boleh korang buat untuk capai target/azam korang. Okies?

Haaaa, aku ade 1 contoh yang sangat biasa and yang paling senang kita selalu jumpe..which is, azam nak turunkan berat badan. (Siapa setuju angkat tangan laju-laju)


Ramaiiii sangat yang aku jumpe kat sekeliling aku, struggle nak turunkan berat badan. Azam yang same diulang-ulang tiap-tiap tahun. Kenape sebenarnya susah sangat nak turunkan berat badan ni ek? Bagi aku, nak turun berat badan ni memang susah. Serius! Susah sangat! Tapi sebenarnye, jadi susah kalau korang just berangan atau just 'harap/hope/wish' je nak turun berat. And believe me, proses turun berat badan korang akan jadi mudah kalau korang set yang korang betul-betul 'nak/mahu/want' turun berat badan.(provided korang berusaha sungguh-sungguh, bukan duduk depan tv and cakap dalam hati 'aku nak turun berat, aku nak kurus' sambil makan kerepek/fries/coklat).


So, antara tips yang sangat-sangat penting korang kena consider sebelum korang decide nak turun berat badan ialah...(ni korang kena selalu tanya kat diri korang tau!)

  1. Kenapa aku nak turunkan berat badan?
  2. Kenapa aku perlu/mesti turunkan berat badan?
  3. Apa yang aku akan dapat nanti, lepas aku berjaya turunkan berat badan?
  4. Apa ganjaran/hadiah yang aku nak bagi kat diri aku nanti, bila dah berjaya turunkan berat badan?
Setiap hari, bila bangun dari tidur, tanya diri korang kenapa aku nak turun berat badan? (Lepas bace doa bangun tidur lah tau!)  Doa dulu, syukur dulu pada Allah sebab masih bagi kita nikmat hidup selepas 'dimatikan' waktu tidur).


 

Sebelum tidur pun macam tu jugak, ingatkan diri kita balik azam kita, "kenapa aku nak turunkan berat badan ni?" (doa sebelum tidur dulu, jangan lupe jugak!)


Keep on remind diri korang tentang goal dan azam korang, plus ikut instructions yang coach dah sediakan, plus fokus, disiplin, serius dan tak curik-curik makan itu ini and tipu coach korang ikut menu je hari-hari, insha Allah, by Allah's will, korang akan dapat achieve target turun berat badan korang!

Aku pun ade azam aku tersendiri yang aku selalu ingat sebelum dan semasa proses turun berat badan aku. Semua aku dah cerita kat dalam e-book aku 'Ketahui Bagaimana Hilangkan 2kg Dalam Masa 5 Hari Tanpa Senaman'. Tak larat lah kan nak story panjang2 kat blog post ni. Kalau korang nak tau ape yang aku keep on remind as pendorong semangat aku untuk turun berat badan, korang boleh request untuk dapatkan e-book aku kat email azurafirdaus.hn@gmail.com atau whatsapp saya di +6016-253 6887.

Jemput FOLLOW INSTAGRAM COACH AZURA untuk free tips kurus & sihat.


Selamat berusaha mencapai azam tahun 2012 korang! :)




Comments

Popular posts from this blog

PENGALAMAN KURUS SELEPAS BERSALIN DENGAN HERBALIFE

HERBALIFE COLLAGEN : BEST KE?

HERBALIFE TEA MIX: MITOS VS FAKTA