Iklan Boleh Membangkitkan Selera Makan, Betul Ke?

Bismillah..

"Balik Makan..
Malaysia Balik Makan
Malaysia Balik Makan
Family Feast..."

Korang tau tak ni lirik lagu apa? Mesti korang tau kan.... ;) Ya betul! Ni lah iklan K** yang lately selalu sangat kita dengar kat tv dan radio.

Ok, be honest, apa perasaan korang bila setiap kali dengar iklan ni? Tak banyak sikit mesti ada rasa teringin kan? Kalau sekali dengar dah teringin, dua tiga kali dengar? Tiap-tiap hari dengar? Mesti korang akan ajak jugak family, kawan, or office mate cari K**! Betul tak?

Sekarang ni aku tengok macam berlumba-lumba pulak fast food yang ada kat Malaysia ni buat promotion. Kalau K** dengan family feast dia, M** pulak? Start dengan McVa** Lunch, lepas tu extend pulak ke McVa*** Dinner. Terbaru, yang kat bawah ni: 


Dengan hanya RM2.50, korang boleh nikmati chicken muffin yang umpphh! Tengok gambar pun dah terliur kan? Kalau rasa sendiri apatah lagi!

Tapi, korang terfikir tak, keburukan iklan-iklan ni terhadap tahap kesihatan rakyat Malaysia? Terhadap kesihatan diri kita sendiri? 

Nak share 1 info, ni..Tiap-tiap pagi on the way ke office dalam kereta, mesti dengar Hot FM duk ulang-ulang fakta ni.. 

50% rakyat Malaysia mempunyai masalah obesiti. Puncanya ada dua iaitu:
  1. Pola pemakanan yang tidak seimbang
  2. Kurang senaman
So, korang setuju tak yang iklan-iklan makanan di TV, radio, suratkhabar, dalam LRT, dan sebagainya ni adalah salah satu faktor yang menyumbang terhadap masalah obesiti rakyat Malaysia? Memang tak dinafikan, kita memang rasa excited bila tengok iklan-iklan fast food ni menawarkan harga yang murah untuk setiap promosi.. Tapi, berbaloi ke harga yang murah ni kalau nak dibandingkan dengan harga kepentingan kesihatan diri kita? Mana satu yang korang rasa lebih penting untuk kita save? Makan fast food dengan harga promosi yang murah atau kos perubatan untuk penyakit-penyakit seperti diabetes, sakit jantung, darah tinggi, obesiti dan banyak lagi pakej lengkap lain yang tak mustahil datang sekali gus?

Kalau anda pilih untuk save kos perubatan, anda boleh tanya saya bagaimana saya berjaya improve masalah kesihatan saya dan dapat bonus kurangkan 2kg dalam masa 5 hari dengan menukar tabiat pemakanan saya kepada pengambilan makanan seimbang. Hubungi saya di azurafirdaus.hn@gmail.com atau whatsapp saya di +6016-253 6887 dan saya bersedia membantu anda.

Jemput FOLLOW INSTAGRAM COACH AZURA untuk free tips kurus & sihat.

Comments

Popular posts from this blog

PENGALAMAN KURUS SELEPAS BERSALIN DENGAN HERBALIFE

HERBALIFE COLLAGEN : BEST KE?

HERBALIFE TEA MIX: MITOS VS FAKTA